Od dwóch lat realizuję program „Bądź bezpieczny na co dzień”. Jednym z elementów programu jest uczulanie dzieci na bezpieczne poruszanie się po drogach. Tematyka ta przewija się wielokrotnie w nauczaniu zintegrowanym. Wiążą się z nią spotkania z policjantem na których dzieci poznają pracę policjanta, utrwalają w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, zwiedzają siedzibę policji i oglądają jej wyposażenie. Zgłębiając tę tematykę organizuję również przedstawienia , które prezentujemy uczniom na comiesięcznych apelach Małego Samorządu Uczniowskiego. Jedno z nich dotyczące bezpiecznej drogi do szkoły prezentuję poniżej. Zostało ono wystawione na początku października 2005r. i jest przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, (może być wystawione również dla dzieci w wieku przedszkolnym).
Scenariusz przedstawienia: „Bądź bezpieczny na drodze”
Przedstawienie przygotowała I. Chabowska wraz z uczniami klasy II a ze Szkoły Podstawowej w Gąbinie.
Rekwizyty: makieta skrzyżowania ze znakami drogowymi i sygnalizatorem świetlnym, strój policjanta, policyjny lizak, kodeks drogowy, makieta samochodu, piłka, nagranie z komunikatami radiowymi o wypadkach drogowych, przykładowe narysowane na brystolu znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze i informacyjne, duże litery do przyczepienia uczniom na plecach , które utworzą hasło, rysunki drzew i domów.
Na parawanach stojących za dziećmi przyczepione są rysunki drzew i domów stojących w pobliżu ulicy. Przed dziećmi narysowana na brystolu makieta ulicy z przejściem dla pieszych, przy której stoją znaki drogowe i sygnalizator świetlny.
Dziecko 1:
Słuchaj młody przyjacielu
I uważnie weź do serca
To co teraz Ci powiemy:
Kiedy zbliżasz się do przejścia
Czy to duże miasto,
Wioska czy osada
Kto uważnie chodzi,
Ten pod nic nie wpada.
Dziecko 2:
(stoi przy makiecie skrzyżowania i wykonuje czynności o których mówi)
Przejście przez ulicę
nie jest trudną sprawą:
„Najpierw spójrzmy w lewo!
Potem spójrzmy w prawo!”
Jeśli nic nie jedzie
Można iść bezpiecznie
Ten drogowy przepis
Trzeba znać koniecznie!
Dziecko 3:
Popołudnie nudne było
Bo to lato się skończyło
Już za zimno na kąpiele
A wolnego czasu wiele
Zdzisio, Krzysio, Paweł, Włodek
Jaś i Zbyszek oraz Darek
Nad pomysłem jakimś nowym
Bezskutecznie łamią głowy.
Dziecko 4:
( w trakcie recytacji przez dziecko 4, 5 i 6 wybrani uczniowie przedstawiają jej treść)
Lecz myśleli tylko chwilę
Bo przytaszczył Włodek piłkę
Gra w „kopaną” zawsze bawi
Tylko bramki gdzie postawić?
Jest tu placyk tuż przy drodze,
Którą pędzą samochody
Ale to dla zapaleńców
Nie stanowi już przeszkody.
Dziecko 5:
Jednak piłka trudna sztuka
Wcale nogi się nie słucha
Upadając raz i drugi
Na samiutki środek drogi
Pisk hamulców, wrzask kierowców…
Lecz to nie zniechęca chłopców.
Wreszcie jakiś kop potężny
Znów ją wybił na krawężnik.
Dziecko 6:
Pobiegł Wacek piłkę chwytać
Lecz szybkości nie obliczył
Mknący właśnie wóz po szosie
Stuknął go aż pękły osie.
Tak iż postać tego Wacka
Wręcz przybrała obraz placka
Tak to kończy się zabawa
Tych co łamią ruchu prawa.
Dziecko 7:
Dla Michałów, Jurków, Zoś
Innych miejsc do zabaw dość.
Ulic trzeba się wystrzegać.
Po ulicach się nie biega.
( Wysłuchanie komunikatów o wypadkach.)
Dziecko 8:
Znów w radiu komunikat
Najsmutniejszy w świecie:
Pod koła samochodu
wpadły małe dzieci.
Co robić? Jak się chronić?
Na ruchliwej drodze?
Bo na to nie ma rady
-iść nią trzeba co dzień.
Dziecko 9:
Ale dlaczego tyle
Wypadków się zdarza?
Powiem wam:
Bo nie każdy stara się uważać.
Idzie dzieci gromada
Śmieja się, szturchają,
Naraz schodzą z pobocza,
na jezdni przytają.
Ślizgają się ochoczo
To znów lepią śnieżki
Lub wypadają na sankach
Z jakiejś bocznej ścieżki
Dziecko 10:
I wnet krzyk, zgrzyt hamulca
Lecz często spóźniony
- tu samochód, tam motor,
rower, koń spłoszony…
I potem komunikat
Najsmutniejszy na świecie
Można tego uniknąć
Sami przecież już wiecie.
Szosa nie jest bezpieczna
I wędrowiec mały
Musi pilnie uważać
Na światła, sygnały.
Dziecko 11:
Musi oczy i uszy
Stale mieć otwarte,
Nie gonić się, nie krzyczeć
- to nie miejsce dla żartów
Kolegów też nauczcie
Chodzić prawidłowo.
By zawsze do celu
Dojść cało i zdrowo!
Dziecko 12:
Myśl więc dobrze przyjacielu,
Gdy przechodzisz przez ulicę
Samochody- nie zabawki,
Tu gra toczy się o życie.
Dzieci (razem):
Chcielibyśmy żeby dzieci te wypadki omijały
Żeby wzięły tę książeczkę i choć trochę poczytały
(Podnoszą książeczki: O RUCHU DROGOWYM DLA PIESZYCH
Zaczynają śpiewać piosenkę „Kodeks drogowy”.)
Dziecko 13:
Idąc na spacer ze swoim tatą
Mały Pawełek był nieswój taki
Nie wiedział bowiem dlaczego stoją
Na wysokich nogach te dziwne znaki.
Na jednej nóżce, tak jak bociany:
Trójkąty, koła, romby, kwadraty,
Więc postanowił spytać się taty
Dziecko 14:
( uczeń grający rolę syna trzyma za rękę ucznia grającego rolę taty)
-Tatusiu, powiedz czemu na drogach
Po obu stronach są ustawione
Te dziwne znaki w różnych kolorach:
żółte niebieskie, białe, czerwone?
Dziecko15
-Widzisz mój synku- słyszysz odpowiedź-
Znaki dla ciebie tak zagadkowe
Wszyscy kierowcy znają na pamięć
Bo to są właśnie znaki drogowe.
Dziecko 16:
(dziecko trzyma narysowany przykładowy znak ostrzegawczy)
Ich kształt i barwa oraz rysunek
Namalowany na znaku tarczy
Na wszystkich drogach całego świata
Zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
Z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
Mówią „uważaj na mój rysunek!”
Bo to są znaki ostrzegawcze.
Dziecko 17:
( dziecko trzyma przykładowy znak zakazu)
Te duże koła z brzegiem czerwonym
Które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!”- krzyczą głosem donośnym
Bo to są właśnie znaki zakazu.
Dziecko 18:
( trzyma przykładowy znaki nakazu)
Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
I białą strzałką jak ptasi pazur,
Mówią stanowczo „Jedź, jak ci każę!”
Dlatego, bo są to znaki nakazu.
Dziecko 19:
( trzyma przykładowy znak informacyjny)
A prostokąty oraz kwadraty,
Te z tłem niebieskim, stojące z gracją
Informacyjne są to znaki,
Bo zawsze służą informacją.
Wiesz już dlaczego duzi i mali
Znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień.
(Piosenka „Będę kierowcą”
Dziecko 20:
Każdy uczeń, nawet mały
Zna na pamięć te sygnały
I odróżnia na ulicach
Wszystkie znaki na tablicach.
Każdy z nas już dzisiaj zna
Tajemniczych znaków świat!
Każdy z nas już dobrze wie,
Czy przez jezdnię przejść, czy nie.
Wiemy co to miejski ruch!
Pan policjant to nasz druh!
Z nim nie zginiesz nigdy, bo
On zna różnych znaków sto!
Dziecko 21:
Policjant to naprawdę przyjaciel nam bliski
Przyjaciel, który myśli życzliwie o wszystkich.
Myśli o bezpieczeństwie na ulicy, w domu
Zawsze spieszy z pomocą, kiedy trzeba pomóc.
Czuwa żeby się komuś coś złego nie stało
Z daleka już widzimy jego czapkę białą.
On pomoże zawsze pieszym,
Którym się do celu spieszy!
On tu jest największym zuchem,
Bo kieruje całym ruchem!
Uśmiecha się do dzieci, ręką do nich kiwa,
Pogrozi nieraz palcem- i tak czasem bywa.
Dziecko 22:
Trzeba umieć ruch szanować,
Żeby ruch szanował nas:
Do przepisów się stosować,
Przed pojazdem zejść na czas.
Jeśli się strzeżemy sami,
Dożyjemy długich lat.
Ulicami i drogami
Śmiało iść będziemy w świat!
Dziecko 23:
(„policjant”, w czapce policyjnej i lizakiem w dłoni):
I ja wam powiem,
Że największy skarb jest w głowie!
Dzięki niemu uchronicie
Zwoje zdrowie, swoje życie.
Kto dziś kodeks zna drogowy,
Temu włos nie spadnie z głowy!
Wiedza życie nam upiększy!
Wiedza skarbem jest największym!
(Piosenka „Jadą rowery”.)
Po zaśpiewaniu dzieci odwracają się i na plecach mają przyczepione litery, które tworzą hasło
„BĄDŹ OSTROŻNY NA DRODZE”)
|